בני אדם הם יצורים מורכבים מבחינה פסיכולוגית ומאידך, מורכבותם פוחתת וניתנת להפשטה בשל היותם יצורים חברתיים שמושפעים מאוד מהסביבה. על אף השוני בין האחד לאחר, כולם משתייכים לקבוצות ובעידן המודרני בו האינטרנט השתלט על חיינו, אפילו אנשים ממדינות עולם שלישי ואתה מלוכדים סביב אותו כפר גלובאלי ומושפעים במידה זו אחרת מהיבטים פסיכולוגיים משותפים.
היכרות עם ההיבטים הפסיכולוגיים אשר מניעים אנשים לפעולה עשויה לתרום רבות לאדם בחייו הפרטיים, אך כשמדובר על התחום העסקי, היא מהווה תנאי הכרחי להצלחתך. מחקר שנערך לאחרונה מוכיח שהתנהגות גולשים באינטרנט מתבססת רובה ככולה על גירויים פסיכולוגיים שהמפרסמים בעברו השני של המסך מצליחים לעורר אצל לקוחותיהם הפוטנציאליים.
שימוש מושכל בארסנל הרגשות
בשונה מהמחשבה המקובלת שרובנו נוטים להיאחז בה, שהבחירות וההחלטות שלנו מתבססות על שילוב בין רציונל לרגש, בפועל העובדות הן קצת אחרת. המרכיב הראשון שמשפיע על קבלת ההחלטות בחיינו ובפרט בתחום הצרכנות המקוונת, הוא הרגש.
גם אם נדמה לך שאתה מחשב סיכונים באופן מבוקר ושקול טרום רכישה או סגירת עסקה, האמת היא שהמניע העיקרי שמדרבן אותך לקראת החלטה או מניא אותך ממנה, הוא הרגשות שמתעוררים אצלך בנוגע לאותה החלטה.
העניין הזה תקף מן הסתם גם כשמדובר על לקוחותיך הקיימים והפוטנציאליים ומשזה המצב, מומלץ מאוד שתשתמש בארסנל הרגשות בחוכמה. זאת על מנת להפעיל רגשית
ולהניע לפעולה את כל הגולשים שנחשפים לפרסומים שלך ברחבי הרשת ושמגיעים לאתר, לעמודי הנחיתה ולעמוד העסקי שלך בפייסבוק.
קיימים כלים וויזואליים וטקסטואליים שנתפסים כקונצנזוס מניע אצל כולם, כמו לדוגמא השפעתם של צבעים מסוימים על המוח האנושי. ידוע שהצבע האדום לוכד את תשומת ליבנו יותר מאשר צבעים אחרים, שהצבע הכחול משרה רוגע ושלווה וכן הלאה. בחירת צבעים נכונה משפיעה על הרגשות שמתעוררים בקרב מי שנחשף לפרסום ועל כן כדאי להקדיש מחשבה לצבעים בהם אתה משתמש.
מחקרים פסיכולוגיים מוכיחים שיש לבני האדם אזור במוח שמיומן לזהות הבעות פנים, מה שאומר שתמונות שבהן מופיעים פרצופיים אנושיים ובמיוחד כאלו מוכרים, יעוררו תגובות אוהדות יותר מתמונות אחרות. ישנה חשיבות רבה גם לשימוש באייקונים ומיקומם בעמוד ואפילו החיצים שאתה בוחר והזוויות שלהם ביחס לטקסט מפעילים ומגרים את הרגש.
על מנת להגביר אצל קהל היעד רגשות חיוביים ניתן להשתמש בתמונות שמוסכמות כמעוררות חיבה כמו תמונות של תינוקות וחיות מחמד, אך במידת הצורך ניתן להפעיל את הגולשים גם באמצעות רגשות כמו תדהמה, כעס או קנאה, הכל במינון ובמידה. דיונים בנוגע לנושאים אקטואליים יעוררו עניין וריגוש וכמו כן מילים אשר מספקות תשובה לשאלות - כיוון, בגלל ש וכיוצא בזה.
אפקט ה-FOMO / פחד מפספוס
ואם ברגשות עסקינן, גם הפחד הוא רגש דומיננטי שמניע לפעולה ובייחוד הפחד מפספוס. חרדת ההחמצה, המכונה אפקט ה-FOMO (fear of missing out), היא כוח חזק במיוחד
בפרסום באינטרנט. אם השירותים או המוצרים שאתה מציע יתפסו בעיניי הגולשים כיוקרתיים ונדירים, הם לא ירצו לפספס אותם והדבר יצור סביבך הילת ייחודיות.
דרך טובה לגרום לגולשים לחוש פומו היא להציע מבצעים לזמן מוגבל, אירועי מכירה בלעדיים וקולקציה מצומצמת וחד פעמית של מוצר או שירות. ככל שהמותג שלך יהיה אטרקטיבי ומושך יותר ובו בעת נדיר, כך יותר גולשים ירצו לרכוש דרכך או לצרוך את שירותיך.
מיידיות מניעה לפעולה כאן ועכשיו
אנשים מעדיפים לקבל תמורה מיידית, מאשר עתידית. תמיד. זה תקף לגבי כל תחום בחיינו ובמיוחד בכל הנוגע לצרכנות מקוונת. אם תציע במודעות שלך שירותים חדשים, שניתנים באופן מיידי, כאן ועכשיו, תגביר את הסיכוי שהגולשים שנחשפים למודעה שלך גם יבחרו ללחוץ עליה ו/או לפנות אליך.
דרך טובה לגרום למיידיות הזו להתממש היא הגבלת זמן. כשאתה רוצה לסגור טיסה או לרכוש כרטיסים להופעה דרך האינטרנט ובפרסום כתוב: 'נשארו שני כרטיסים אחרונים' או 'מקום אחרון', אתה בהכרח תחוש צורך למהר יותר לקנות. בראש ובראשנה בשל התמורה המיידית שאתה מקבל ובין היתר גם בשל החשש להפסיד. קאונטר שסופר לאחור את הזמן שנותר לתום המבצע יגרום גם הוא לאפקט זהה.
מבצעים והנחות מוכרים טוב יותר
כמובן שישנם הבדלים בין קהלי יעד ממעמדות סוציו-אקונומיים שונים, אך ככלל, כולם אוהבים הנחות ומבצעים. יש דרכים מגוונות ויצירתיות להציע מבצעים ואתה לא חייב להשתמש במילה 'מבצע' כדי למכור. ניתן להציע פגישת ייעוץ חינם, שירותים נלווים בהנחה, מוצר במתנה וכן הלאה, הכל במינון ובהתאמה לאוכלוסייה שאליה אתה פונה.
כולם רוצים לקנות בזול, אבל אף אחד לא רוצה להרגיש שהאיכות של המוצר נפגעת בשל היותו זול. על כן מומלץ להציג מבצעים ריאליים, לבחון את המחירים שהמתחרים שלך מציעים וכמובן, לוודא שהמבצע או ההנחה שאתה מציע והמילים שבהן אתה משתמש, לא פוגעים בהילת הייחודיות של המוצר או השירות שלך.
בהקשר זה חשוב לציין שמבצעים שמתקשרים לעונות השנה או למועדים וחגים, תופסים את העין טוב יותר מכאלו שאינם ועל כן יש לעדכן מעת לעת את הפרסומים שלך בגוגל,
ביוטיוב, בניוזלטר או בכל אפיק אחר, כך שיתאימו לתאריכים והאירועים הרלוונטיים.
כולם מחפשים הוכחות חברתיות
הצורך בשייכות מלווה אותנו מיומנו הראשון והוא רק הולך ומתעצם במרוצת השנים. כולנו אוהבים לשמור על האינדיבידואל שלנו ועם זאת, רוצים להרגיש חלק מהכלל ולא להתרחק יותר מידי מהנורמות החברתיות שאנו מכירים, באופן שיהפוך אותנו לחריגים. ככל שהמודעות שלך יעוררו אצל קהל לקוחותיך הפוטנציאליים הזדהות, כך תזכה ליהנות מאינטראקציה חיובית ורחבה יותר.
אתה יכול לנצל את הדחף של אנשים להשתייך במודעות שלך על ידי שימוש בתמונות של אנשים שדומים לקהל היעד שאליו אתה פונה. אם לדוגמא יש לך חברה להשקעות בבורסה, אתה יכול לבחור פרזנטור מוכר מהתחום וכך ליצור בקרב קהל לקוחותיך הזדהות. הכלל הזה תקף בכל תחום - תציג בפרסומים אנשים שדומים לקהל היעד שאליו אתה פונה וכך תגביר את תחושת השייכות.
דרך נוספת לעורר הזדהות היא על ידי חיבור קולקטיבי. מודעות אשר משתלבות עם מגמות חברתיות פופולאריות יגרמו לגולשים תחושת מעורבות. השתייכות לקבוצה שמובילה מסר חברתי חיובי, תעניק לגולשים שצופים במודעות שלך הוכחה חברתית שהם חלק ממשהו גדול וטוב, מה שבהכרח יגביר את הסיכוי שהפרסום שלך יפעיל את אותם גולשים ויגרום להם לפנות אליך.
מאחורי כל מסך יושב אדם כמוך - תפעיל אותו!
בשורה התחתונה, גם תקשורת שמתנהלת דרך מסכי מחשב כמו בעידן המודרני, היא עדיין תקשורת בין אנשים וכל עוד זה המצב והמכונות לא השתלטו לחלוטין על חיינו, חשוב מאוד שאתה כבעל עסק תדע איך להפעיל את אותם אנשים.
הדרך שהוכחה לאורך השנים כיעילה במיוחד בכל הנוגע להנעת גולשים לפעולה היא שימוש בטכניקות פסיכולוגיות ובכלל זאת: הפעלת רגשות, שימוש באפקט ה-FOMO, במיידיות, במבצעים ובהוכחות חברתיות.
אם תקדיש זמן ומחשבה כדי לתכנן אסטרטגיית פרסום אשר מושתתת על העקרונות הפסיכולוגיים שהזכרנו, בהכרח תזכה ליהנות מאינטראקציה טובה יותר עם לקוחותיך הפוטנציאליים, אינטראקציה שתניב תוצאות מספקות מהפרסום ותקדם את העסק שלך אל עבר הצלחה מהירה ובטוחה.