העידן המודרני והשתלטותו המוחלטת של האינטרנט על חיינו בעשור האחרון, הפכו את כל החיפוש אחר נותני שירות מתחומים כאלו ואחרים, לתהליך שמתבצע כמעט תמיד על סמך שיטוטים ברשת, סיור באתר או בעמוד העסקי של החברה וקריאת חוות דעת של גולשים.
גם אתה, כמו כולם, מחפש באינטרנט את השם של העסק שעמו אתה מעוניין לבצע התקשרות, לפני שאתה סוגר עסקה. אם התוצאות שתקבל יהיו חיוביות, סביר מאוד להניח שזה יגדיל את הסיכויים שהעסקה תבשיל ומנגד, אם חוות הדעת יהיו שליליות, אתה כנראה תבחר לפנות למתחרים.
יש המון מקומות שבהם יכולות להופיע חוות דעת והמלצות על העסק שלך וכל בעל עסק צריך לעשות כל שביכולתו על מנת לזכות בחוות דעת והמלצות חיוביות ובמקביל להימנע ככל שניתן מאלו השליליות.
מה אומרים על העסק שלך ברחבי הרשת?
התדמית העסקית באינטרנט מושפעת מהרבה גורמים ואחד הגורמים העיקריים, הוא מה הגולשים משתפים אודותיך. חוות דעת של גולשים נתפסות כאמינות ואובייקטיביות בעיני מי שקורא אותן וככל שהתגובות על העסק שלך ברשת יהיו חיוביות יותר, כך תגדל כמות המתעניינים שיבחרו לפנות דווקא אליך.
לדוגמא, אם אתה צריך אינסטלטור, כנראה שתבצע חיפוש באינטרנט באפיקים כאלו ואחרים וההחלטה לבחור דווקא באינסטלטור משה ולא בדוד, תתגבש בזכות כמה קריטריונים.
כמובן שהזמינות והמחירים חשובים, אבל רגע לפני שתקבל החלטה סופית בין שניים שלושה מועמדים, סביר שתחפש בגוגל ותבדוק מה אנשים אחרים כתבו על אותם מועמדים.
המלצות חיוביות וחוות דעת עדכניות של גולשים יכולות להיות הגורם הסופי שיכריע ויגרום לך לבחור באותו אינסטלטור. מצד שני, אם תראה חוות דעת שליליות על דוד האינסטלטור "שלא יצא צדיק", סביר שתחליט לוותר על השירותים שלו.
את חוות הדעת וההמלצות לכאן או לכאן, ניתן למצוא באתר של ספק השירות, בעמוד העסקי בפייסבוק, בקבוצות פייסבוק ציבוריות ופרטיות, במסגרת פורומים, באתרי מקצועיים, קבוצות וואטסאפ וכדומה.
ביקורות ודירוג בעמוד העסקי
ניהול תדמית עסקית בעמוד שלך בפייסבוק זו משימה שדורשת מעקב והתמדה לאורך זמן. הדירוגים והביקורות שכותבים עליך בעמוד העסקי יהיו גלויים וכל מי שייכנס לעמוד יוכל לראות את מה שכתבו עליך.
על כן, חשוב מאוד להתייחס לכל ביקורת שכותבים עליך בעמוד העסקי ולהקפיד לתת מענה מהיר על חוות דעת של גולשים, בין אם חוות הדעת הייתה חיובית ובין אם שלילית. כשמדובר על חוות דעת חיובית חשוב מאוד להשיב בתודה, כדי להראות שאכפת לך מלקוחות מרוצים.
מנגד, אם כתבו על העסק שלך חוות דעת שלילית, חשוב לא פחות לבדוק ולהגיב. בדיקה מעמיקה של המקרה תראה על רצינות ומקצועיות וכדאי לבקש מהגולש מספר טלפון או אמצעי התקשרות אחר, כדי לחזור אליו באופן אישי.
כמובן שחשוב מאוד להגיב לביקורות שליליות בפומבי, להתנצל במידת הצורך, אך לעולם לא לנהל התנצחות או מאבק שעלולים לגרור נזק בלתי הפיך.
תגובות בקבוצות בפייסבוק
הטרנד של קבוצות בפייסבוק צבר תאוצה בשנים האחרונות וכמעט כל מי שגולש בפייסבוק משתמש בפלטפורמה הזו גם כאמצעי קנייני. גולשים ממליצים על עסקים ובעלי מקצוע שהם היו מרוצים מהם ומנגד גם מזהירים לגבי כאלו שלא.
זה אומר שאם לדוגמא אתה עכשיו רוצה לחפש פעוטון לילד שלך באזור יפו, אתה כנראה תשאל בקבוצות של הורים ביפו, על איזה פעוטון הם ממליצים ועל סמך ההמלצות שתקבל תבחר אם לפנות (או שלא) לפעוטון צילה או גילה.
לאנשים יש נטייה להתייחס לכל אותן המלצות וחוות דעת שמשותפות בפייסבוק כמשהו סמכותי יותר מאשר סתם חוות דעת אנונימיות שהם קוראים אודותיך במקומות אחרים. אמנם גם הממליץ בקבוצה בפייסבוק וגם הממליץ באתר שלך יכולים להיות אנונימיים באותה מידה, אך משומה בהיבט הפסיכולוגי, המלצות ברשתות חברתיות נתפסות כאמינות יותר.
יש המון קבוצות בפייסבוק שמחולקות לפי תחומי עניין, אזורי מגורים וכיוצא בזה ובכל אחת מן הקבוצות הללו נמצאים אלפי ולפעמים עשרות אלפי גולשים, שיכולים להמליץ על העסק שלך או לכתוב עליך ביקורות שליליות.
ההבדל בין חוות דעת חיובית לשלילית במקרה הזה הוא עצום ואתה כבעל עסק שמעוניין לשמור בקפדנות על התדמית העסקית חייב להיות מודע לכך. אתה מוכרח להיות פעיל בפייסבוק וכן להיות עם היד על הדופק בכל הנוגע לפרסומים הנוגעים לך ולמותג העסקי שלך.
זה אומר בין השאר להקפיד לתת שירות טוב, מקצועי ואמין לכל אחד מלקוחותיך ובמידה וקרתה תקלה ומשהו לא התנהל כשורה, להיות בקשר עם אותו לקוח לא מרוצה ולתת מענה לשביעות רצונו. זאת בין היתר כדי למזער את הסיכוי שאותו לקוח גם יבחר לשתף את דעתו השלילית באינטרנט.
כמובן שכמו בכל פלטפורמה שבה לגולשים יש זכות לכתוב עליך חוות דעת, לך יש את הזכות לענות והמענה הזה גם כאן, חשוב מאוד.
שיח בפורומים ובאתרים מקצועיים
בדומה לקבוצות בפייסבוק, גם באתרים מקצועיים ובפורומים מתנהל שיח אודות בעלי מקצוע והחשיבות של חוות הדעת כאן משמעותית לא פחות מבכל אפיק תקשורת אחר ברחבי הרשת ובכלל.
אם לדוגמא יש לך עסק לאיפור ועיצוב שיער לכלות ובאתר של כלות אורבניות, שנחשב לאחד האתרים המובילים לכלות, יכתבו עליך חוות דעת חיוביות, אתה מגדיל את הסיכויים שכלות נוספות יראו את הביקורת וירצו לפנות אליך ולהפך - אם יקראו חוות דעת שליליות לגביך באתר הזה, לא רק שלא יפנו אליך, זה גם
יפגע בתדמית העסקית שלך.
מעבר לכל אותן כלות שנחשפות לביקורת שכתבו עליך באתר או בפורום כזה או אחר, אותן ביקורות גם נשמרות בבוידעם הווירטואלי, מה שאומר שבעתיד הקרוב והרחוק, בכל פעם שיחפשו את השם שלך בגוגל, יתקלו בין היתר באותן ביקורות.
גם כאן, כמו בכל אפיק אחר, חשוב מאוד להגיב לביקורות ולבצע בדק בית אמיתי לגבי כל חוות דעת שלילית שנכתבה עליך, לא משנה מתי, איך ולמה. המטרה המרכזית שלך היא לגרום לכמה שיותר לקוחות לחשוב עליך דברים טובים.
הודעות, וואטסאפ וטלפונים
זה אמנם נכון שבעידן המודרני רוב חוות הדעת על עסקים כבר לא נאמרות בשיחות חולין במכולת השכונתית וגם לא נזרקות כלאחר יד במגרש הכדורגל או במספרה, אבל הרכילות שבעל פה עדיין ישנה ולעד תישאר.
השם של העסק ומספר הטלפון שלך בהחלט יכולים לעבור מפה לאוזן גם בהודעות SMS, גם בוואטסאפ וגם בשיחות טלפון ובכל אופן, כפי שוודאי כבר הבנת, תמיד עדיף שהשם שלך יעלה רק בהקשרים חיוביים.
השליטה שלך על מה אומרים עליך באפיקים הללו מצטמצמת בהיבט המענה הישיר לתגובות, מהסיבה הפשוטה שאתה לא בלש (כנראה) ואתה לא יכול לנהל מעקב טורדני אחר שיחות פרטיות של אנשים מחוץ לרשת האינטרנט.
אנשים אוהבים לדבר זה עם זה, בין אם באינטרנט ובין אם באופן פרונטלי ומה שאתה כן יכול לעשות כדי שחוות הדעת שנאמרות אודות העסק שלך בשיחות החולין ברשת הדיגיטלית או ברשת הסופרמרקטים יהיו חיוביות, זה להקפיד על
מענה איכותי לפניות ושירות מעולה, שיגרום לכל מי שבא עמך במגע, לומר עליך רק דברים טובים - תמיד.
יש לך השפעה אדירה על התדמית העסקית שלך!
תדמית עסקית מושפעת קודם כל ולפני הכל ממה שאתה כבעל עסק שמפרסם את עצמו באינטרנט עושה בכל אחת מהפלטפורמות. מדובר על האופן שבו אתה מציג את עצמך באתר,
בדפי הנחיתה, בפייסבוק וחשוב מכך, מהאופן שבו אתה עונה לכל אותם גולשים שפונים אליך.
המענה שלך, גם הווירטואלי וגם הפרונטלי, הוא זה שישפיע על חוות הדעת שיכתבו עליך ברשת ושירכלו עליך בשיחות חולין במכולת או בכל מקום אחר.
החשיבות של חוות דעת וההשפעה המכרעת שיש להן על ההצלחה העסקית שלך, לא מותירות לך ברירה אלא לפעול בנחישות ובהתמדה, כדי לוודא שכל אינטראקציה שמתקיימת בינך או בין מי מנותני השירות בעסק שלך לבין הלקוחות הפוטנציאליים,
תהיה אינטראקציה חיובית.
אתה מוכרח להבין שהאינטרנט משחק תפקיד משמעותי מאוד ולא סתם כולם קוראים לו הכפר הגלובאלי. זה מקום רלוונטי ביותר לענות על כל צורך אפשרי ובמיוחד על צרכים שקשורים ברכישת מוצרים או שירותים.
מילים מתפשטות באינטרנט במהירות והוויראליות הזו יכולה לשחק לטובתך או לרעתך, הכל תלוי בך. ביסוס נוכחות אינטרנטית חזקה ויצירת רושם חיובי, זה הליך מורכב שדורש תכנון, מחשבה והתמדה ובעל עסק שידע איך להתנהל ואיך להגיב לכל אותן חוות דעת, יזכה להרוויח ובגדול.
עסק ששמו הולך לפניו לחיוב, בהכרח יצליח ליהנות ממעגל לקוחות רחב ומהכנסות גבוהות וגם אתה יכול ליהנות מההצלחה הזו, אם רק תדע איך להגן על השם שלך בכל רגע נתון וכמובן - איך לגרום לכל מי שבא איתך במגע לחבב אותך, להמליץ עליך ובשאיפה גם להפוך ללקוח חוזר.